Pikku-Pässi henkilökuntineen.
1900-luvun alussa matka Äänekoskelta Suolahteen maksoi 25 penniä yhteen suuntaan. Paketin kuljettaminen maksoi saman verran. Kerran pojat sitoivat kurillaan kolme potkukelkkaa yhteen ja veivät ne yhtenä pakettina junaan, eikä konduktööri Norosen auttanut muuta kuin ottaa paketti vastaan 25:llä pennillä.
Toisen kerran Noronen kuitenkin kivahti, ettei huoli poikien potkureita kyytiinsä ja kehoitti poikia taittamaan matkan omin päin. Pojat lähtivätkin kulkemaan junan edellä ja ehtivät ennen, sillä raide sattui olemaan jäinen, mikä hidasti junan matkatekoa. Perillä mokomat vielä leukailivat Noroselle, että on siinä junamies kun ei edes potkukelkkojen vauhtiin yllä.
Pikku-Pässillä kuljetettiin lähinnä Äänekoski Oy:n tavaraa. Sadasta vaunusta suurin osa oli avoimia tavaravaunuja, lisäksi oli soravaunuja, yksi umpinainen tavaravaunu ja vain kaksi oli varattu henkilökuljetukseen. Lisäksi kalustoon kuului omalla verstaalla saksalaisten akselien päälle rakennettu laatikkolumiaura.
Oikukasta veturia ei saatu koskaan oikein toimimaan kunnolla. Veturi oli kevyt ja melko hidas sekä märkähöyrytekniikkansa takia suhteettoman epätaloudellinen. Myös pieni halkobunkkeri ja pienet vesitankit rajoittivat sen käyttöä, mutta pienen höyrykattilan vuoksi sen lämmittäminen ajokuntoon sujui nopeasti.
Lähde: Väksyn arkisto, www.jokioistenmuseorautatie.fi
Kommentit