Äänekoski - Suolahti - seudun historiaa
Äänekoskella ja Suolahdella on yli satavuotinen historia takanaan puunjalostuksessa.
Jo 1800-luvun lopulla paikkakunnan johtomiehet näkivät ne mahdollisuudet jotka metsä tarjosi ja vesistöt teollisuuden kehittymiselle tarjosivat. Tästä hyvänä osoituksen 1898 Suolahteen vedetty rautatie, jonka saaminen lähes asumattomalle seudulle oli työn takana.
Tahko Pihkala saapui Suolahteen radan juuri valmistuttua ja kertoo nähneensä kolme valoa koko kylässä. Rata erämaahan kuitenkin vedettiin, koska Äänekoski, Keiteleen metsäiset rannat ja sen eteläisin lahti nähtiin otollisena orastavan uuden teollisuushaaran, metsäteollisuuden syntymiselle.
Ääneseudulla on yhdistynyt kolme asiaa, jotka ovat mahdollistaneet metsäteollisuuden kehityksen seudulla: sijainti, raaka-aine sekä työlle ahnaat ihmiset. Maaseudun murros ja torpparilaitoksen lakkauttaminen, jätti runsaasti maaseudun väestöä ilman työtä. Nämä näkivät uudessa teollisuudessa mahdollisuuden järjestää elämänsä uudelleen.
Toisin kuin esim Tampereella, täällä ei intouduttu missään vaihessa suuremmin lakkoilemaan. Eräs osoitus tehtaiden johdon ja työntekjöiden välisestä yhteisymmärryksestä löytyy Suolahdesta. Keiteleen lahden kaupungin vastaisella rannalla sijainnutta työläisten asuinaluetta ryhdyttiin nimittämään Neuvostoksi. Epäilemättä nimen arveltiin sopivan juuri työläisten asuinalueelle. Mutta varsinaisesti nimen sanotaan juontavan juurensa niistä neuvotteluista, joita alituisessa rahapulassa olleet tehtaanomistajat joutuivat palkkapäivän lähestyessä käymään työntekijöiden kanssa siitä, miten ja millä aikataululla palkka tultaisiin maksamaan.
Jos oli työntekijöillä ajoittain ankeaa, ei tehtaitten johtajienkaan osa ollut helppo. Työntekijät pysyivät, mutta isännöitsijöitä tuli ja meni, muistelivat Suolahden sahan vanhat työntekijät sotien välistä aikaa.
Pässinrata oli oma lukunsa ääneseudun historiassa. Koska iso rata päättyi Suolahteen oli paikkakuntalaisten itse huolehdittava ratayhteys siitä eteenpäin Äänekoskelle. Pikku Pässillä hoidettiin lähinnä Äänekoski Oy:n kuljetuksia, mutta matkustajaliikenteeseenkin radalla oli iso vaikutus aikana, jolloin kunnon tietä ei Äänekosken ja Suolahden välillä vielä ollut..
-jh
Kommentit