Luin kaksi onnettomuusraporttia.
DC-3 tyyppisen lentokoneen OH-LCA maahan syöksy Maarianhaminan lentokentän lähellä 8.11.1963
sekä
DC-3 tyyppisen lentokoneen OH-LCC maahan syöksyminen Koivulahdella 3.1.1961
Kyseessä olevat onnettomuudet kuuluvat maamme tuhoisimpien lento-onnettomuuksien joukkoon. Molemmissa kuoli kymmeniä ihmisiä.
Molemmissa yhteisenä piirteenä oli kehno keli. Näkyvyys oli huono. Toiseen onnettomuuteen syyksi löytyi lentäjän ja perämiehen humalatila, toisessa epäiltiin korkeusmittarin epäkuntoisuutta.
Toinenkin yhteinen piirre löytyi: molemmissa tapauksissa lentokone lensi liian matalalla.
Molemmissa epäiltiin myös inhimillisen virheen olleen tekijänä. Koivulahden tapauksessa humalassa ollut lentokapteeni teki virheellisen ohjausliikkeen, johon ei ollut varaa, koska lentokorkeutta oli liian vähän.
Maarianhaminan tapauksessa lentäjä yritti laskeutumista, vaikka oikeampi ratkaisu olisi ollut lentää varakentälle.
Tutkimusraportissa viitataan lähinnä rivien välissä, että mukana hytissä ollut toinen lentäjä saattoi pelkällä läsnäololla vaikuttaa kapteenin ratkaisuun yrittää laskeutumista, vaikka näkyvyys oli huono.
Koivulahden tapauksen erityispiirteenä oli sitä seuranneessa keskustelussa ilmennyt salaliittoteoria. Epäiltiin että syystä tai toisesta onnettomuuden syy haluttiin sälyttää lentäjien niskoille, eikä huomioitu kylliksi muita tekijöitä, kuten jäänmuodostusta.
Koivulahen lento-onnettomuudesta on tehty tietokoneanimaatiokin.
Onnettomuus olikon helppo laittaa lentäjien syyksi. He kun olivat ryypänneet edellisyön ja olivat vähällä myöhästyä koko lennolta.
Toinenkin erityispiirre Koivulahden onnettomuuteen liittyy. On voitu olettaa, että putoamishetkellä koneeno ohjaamossa on ollut matkustaja.
Wikistä käy ilmi, että Koivulahden lentäjä Lars Hattinen oli jatkosodan lentäjäsankari joka lyhyen sotilasuransa aikana ampui alas 6 viholliskonetta. Hän tuli lopulta myös itse ammutuksi alas, missä yhteydessä hän sai pahoja palovammoja.
Sodan jälkeen Hattinen lähti maatalouslentäjäksi Brasiliaan. Hän pölytti lentokoneen avulla sokeriruoko- ja muita viljelyksiä DDT:llä hyönteisten tuhoamiseksi. Työ ei ollut järin turvallista sillä lennot tapahtuivat matalalla, mutta se oli hyvin palkattua.
Koivulahden turmakoneessa oli 22 matkustajaa ja 3 miehistöön kuuluvaa, jotka kaikki saivat surmansa.
DC-3 tyyppisen lentokoneen OH-LCA maahan syöksy Maarianhaminan lentokentän lähellä 8.11.1963
sekä
DC-3 tyyppisen lentokoneen OH-LCC maahan syöksyminen Koivulahdella 3.1.1961
Kyseessä olevat onnettomuudet kuuluvat maamme tuhoisimpien lento-onnettomuuksien joukkoon. Molemmissa kuoli kymmeniä ihmisiä.
Molemmissa yhteisenä piirteenä oli kehno keli. Näkyvyys oli huono. Toiseen onnettomuuteen syyksi löytyi lentäjän ja perämiehen humalatila, toisessa epäiltiin korkeusmittarin epäkuntoisuutta.
Toinenkin yhteinen piirre löytyi: molemmissa tapauksissa lentokone lensi liian matalalla.
Molemmissa epäiltiin myös inhimillisen virheen olleen tekijänä. Koivulahden tapauksessa humalassa ollut lentokapteeni teki virheellisen ohjausliikkeen, johon ei ollut varaa, koska lentokorkeutta oli liian vähän.
Maarianhaminan tapauksessa lentäjä yritti laskeutumista, vaikka oikeampi ratkaisu olisi ollut lentää varakentälle.
Tutkimusraportissa viitataan lähinnä rivien välissä, että mukana hytissä ollut toinen lentäjä saattoi pelkällä läsnäololla vaikuttaa kapteenin ratkaisuun yrittää laskeutumista, vaikka näkyvyys oli huono.
Koivulahden tapauksen erityispiirteenä oli sitä seuranneessa keskustelussa ilmennyt salaliittoteoria. Epäiltiin että syystä tai toisesta onnettomuuden syy haluttiin sälyttää lentäjien niskoille, eikä huomioitu kylliksi muita tekijöitä, kuten jäänmuodostusta.
Koivulahen lento-onnettomuudesta on tehty tietokoneanimaatiokin.
Onnettomuus olikon helppo laittaa lentäjien syyksi. He kun olivat ryypänneet edellisyön ja olivat vähällä myöhästyä koko lennolta.
Toinenkin erityispiirre Koivulahden onnettomuuteen liittyy. On voitu olettaa, että putoamishetkellä koneeno ohjaamossa on ollut matkustaja.
"...matkustaja on todennäköisesti siirtynyt matkustamosta ohjaamoon ennen koneen putoamista. Ei voida jättää ottamatta lukuun mahdollisuutta, että hän on saattanut vaikuttaa häiritsevästi koneen ohjaajan toimintaan. Suoritetuissa kuulusteluissa ja tutkimuksissa on käynyt ilmi, että kysymyksessä oleva henkilö ei ollut väkijuomien vaikutuksen alaisena, mutta että hän on ollut luonteeltaan asioihin puuttuva henkilö, jos hän on katsonut olevan siihen aihetta. Näin ollen on esim. mahdollista, että hän on mennyt ohjaamoon ottamaan selkoa siitä, mistä syystä lento tapahtui epätavallisen matalalla ja että hänen ja ohjaajan välillä on tällöin syntynyt asiasta kinastelua."
Wikistä käy ilmi, että Koivulahden lentäjä Lars Hattinen oli jatkosodan lentäjäsankari joka lyhyen sotilasuransa aikana ampui alas 6 viholliskonetta. Hän tuli lopulta myös itse ammutuksi alas, missä yhteydessä hän sai pahoja palovammoja.
Sodan jälkeen Hattinen lähti maatalouslentäjäksi Brasiliaan. Hän pölytti lentokoneen avulla sokeriruoko- ja muita viljelyksiä DDT:llä hyönteisten tuhoamiseksi. Työ ei ollut järin turvallista sillä lennot tapahtuivat matalalla, mutta se oli hyvin palkattua.
Koivulahden turmakoneessa oli 22 matkustajaa ja 3 miehistöön kuuluvaa, jotka kaikki saivat surmansa.
Kommentit