Siirry pääsisältöön

Minna Canthin avainkokemus



Minna 17 v.


Minna Canthin ihmiskäsityksestä

Minna Canthin tuotanto syntyi varsin tiiviin ajanjakson sisällä 1880- ja 1890-luvuilla. Se ilmentää voimakkaasti käsitystä ihmisestä patologisena, viettiensä ja vaistojensa armoilla olevana toimijana.

Syitä ankaraan ihmiskäsitykseen voidaan etsiä ja löytää Minna Canthin omasta elämästä.

1800-luvulla naisen elämä joutui murrokseen. Naisille haluttiin taata samat kansalaisoikeudet kuin miehille, tytöille alettiin vaatia lisää koulunkäyntimahdollisuuksia. Naisliike rantautui myös Suomeen vuosisadan alussa, se ajoi naisen aseman parantamista, mutta perheen sisällä ilmenevään epätasa-arvoisuuteen ei juuri puututtu.

1800-luvun lopulla nähtiin jo että tytöt tarvitsevat samoja tietoja kuin pojatkin. Tosin pitkään kannettiin huolta siitä, miten tytöt suoriutuvat pojille asetetuista teoreettisista opintovaatimuksista.


Minna Canthin elämää ja hänen käsityksiään suuresti muokannut tapahtumakulku sai alkunsa hänen lähdettyä opiskelemaan opettajaksi Jyväskylän seminaariin. Hän oli innostunut kansakoulu-aatteesta ja halusi tehdä työtä sen eteen.

Seminaarinjohtajakin näki Minnan erityislaadun ja vannotti häntä pysymään aloittamallaan uralla ja ryhtymään opettajaksi. Johtaja nimitti häntä ”Jumalan välikappaleeksi” ja jatkoi:

”Jos menet naimisiin, et tule koskaan onnelliseksi, sillä tunnet itsessäsi rikkoneesi hänen tahtonsa ja kulkeneesi omia teitäsi."

Varoituksista huolimatta Minna meni jo seuraavana vuonna kihloihin Johan Ferdinand Canthin
kanssa.

Myöhempinä vuosina hän koki että oli saanut kokemansa vastukset rangaistukseksi siitä, ettei ollut lähtenyt opettajan uralle.

Käsitys, että Minna koki tietämättömyyttään ja kokemattomuuttaan erehtyneensä avioliittoon, saa vahvistusta siitä, että hän nimesi tuon seminaarissa viettämänsä vuoden ennen kihlautumistaan elämänsä onnellisimmaksi.

Avioliiton myötä hän ajan normien mukaan ajautui ja mukautui kotiäidin rooliin.

"Minun oli nyt unohdettava kaikki aatteelliset pyrkimykseni, tehtävä käsitöitä, laitettava ruokaa ja hoidettava kotia ja miestä, mikä kaikki oli vastoin luontoani”, hän kirjoitti myöhemmin.

-

Voidaankin sanoa että Canthin omat kokemukset saivat hänet niin tarmokkaasti ajamaan naisten aseman parantamista.

Hän piti tärkeänä naisten kouluttautumista, jotta naiset eivät olisi miesten armoilla. Naisten oli opittava tuntemaan ”salakarit ja vaaran paikat.” Romaanissaan Salakari (1887) Canth kuvaa juuri nuoren, arvostelukyvyttömän aviovaimon lankeamista.

Hän kritisoi silloisia tyttökouluja. Hänen mukaansa ne eivät tuottaneet ”naisia, jotka
itsetietoisella uskaliaisuudella kykenisivät asioita punnitsemaan, vaan naisraukkoja, jotka eivät pääse vapaan kehityksen ensiaskeleitakaan ottamaan."

Canthin ihanteena oli tasa-arvoinen ihmisyys niin naisten ja miesten kuin köyhien ja rikkaiden tai terveiden ja sairaiden kesken.

Hän ei hyväksynyt ajan näkemyksiä, joiden mukaan nainen on etupäässä sukupuoliolento ja on siksi luontojaan soveltuvampi hoitoalan ammatteihin, kun taas toiset, korkeampaa ymmärrystä vaativat alat, sopivat miehille paremmin.

-

Vapaa rakkaus ja esiaviolliset suhteet olivat Canthille vaikea pala ja aiheuttivat välirikon kirjailija Juhani Ahon kanssa, jolla oli suhde toisen miehen vaimoon. Ahon ja muiden relativistien mukaan viettitoimintojen luonnollisuutta ei saanut tukehduttaa rajoituksilla.

Relatiivinen sukupuolimoraali tarkoitti käytännössä sitä, että miehet saivat vapaasti harjoittaa seksuaalisuuttaan myös ennen avioliittoa ja nainen sai kantaa lankeamisen seuraukset yksin – niin moraalisen paheksunnan kuin häpeän aviottomista lapsistakin.

Relativistitkin kunnioittivat porvarillisen naisen siveyttä. Niinpä uudesta vapaudesta saivat kärsiä lähinnä alempien yhteiskuntaluokkien tytöt, joiden ainoana vaihtoehtona oli lankeamisen jälkeen usein prostituutio.

Canthia kaksinaismoralistinen asenne kauhistutti. Hän toivoi naiskasvatuksen johtavan seksuaalisuuden luonnolliseen toteutumiseen avioliitossa ilman, että siveettömyys pääsisi kukoistamaan.

-----

Työmiehen vaimo näytelmän saama vihainen vastaanotto sekä suru läheisten poismenon johdosta, saivat Minna Canthin vaipumaan masennukseen. Kun Kovan onnen lapset kiellettiin vain yhden esityskerran jälkeen, kävi hän katkeraksi koko maata kohtaan.

Mutta hän toipui ja katkeruus elämää kohtaan laantui. Työhalu heräsi uudelleen ja hän kirjoitti Papin perheen, puolueettoman kuvauksen vanhan ja nuoren polven välisestä taistelusta.


Minna Canthin näytelmä Papin perhe saa ensi-iltansa Kuopion kaupunginteatterissa 29.1.2011.


-

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Timolla oli kymmenen lehmää

(Navetta Blues) novelli Se atrain oli talon vanhaa perua. Sepän tekemä, jostain 1800-luvulta. Se oli siinä penkillä ja minä huomasin sen kun välttelin katsomasta niitä papereita, joita pöytä oli täynnä ja joihin piti kohta tarttua kun kaikki piti jakaa kahteen. - Saanko minä tuon atraimen, kysyin? - Mitä sinä sillä, se kysyi? - Tuli vaan mieleen, mutta voit sinäkin sen ottaa jos haluat, vastasin. - Ei, ei, ota vain. Entäs äyskäri ja katiska – ja tallin takana se vanha muikkuverkko? Haluatko nekin? - Sinä keljuilet. Ei tehnyt mieli jatkaa mutta sitten vain jatkoin: - Tuo atrain oli ensimmäinen esine jonka näin tullessani tähän taloon, kun se roikkui tuolla eteisen seinällä. Jotenkin se jo heti kertoi että tähän oli hyvä tulla. Timo ei vastannut mitään, näin että se puri hammasta. Siitä oli viisi vuotta, pieni ikuisuus. Timolla oli kymmenen lehmää, traktori, navetta ja uusi rantasauna, kanoja, kukko, peruskorjattu rintamamiestalo sekä joitakin piharakennuksia ja minä ajattelin että mikä

Nähty on

Joulunpyhinä on tullut urakoitua. Olen katsellut toistakymmentä elokuvaa. Teemoina Jack Lemmon, 60 - 70 -luku ja Sidney Poitier. Avanti! ohj. Billy Wilder - Jostain syystä olen näiden 60-70 -luvun elokuvien harras harrastaja. Se tarkoittaa että vähän huonompikin leffa menee. Erityisesti minua viehättää ajankuva: kaupunkikuva, autot, jopa vaatetus - kuvassa on siis nähtävää silloinkin, kun päähenkilön edesottamukset eivät tunnu niin kiinnostavilta. Näiden suurin heikkous nykyelokuviin nähden on ääni. Silloisista äänityksistä puuttuu sekä ylä- että alapää ja kaikenmoiset pienet yksityiskohdat, jotka tekevät tämänpäivän elokuvista niin vaikuttavia kuin ne ovat. Äänen vaikutus katsomistapahtumaan on helppo unohtaa, mutta yhtä helppo se on myös todentaa. Jos kauhuelokuva pelottaa liikaa, ei tarvitse kuin pistää äänet pois. Ei pelota enää. Avantissa näkyy taas se miten ääripäät tuottavat draamaa ja tässä tapauksessa myös komediaa. Tässä näitä ääripäitä edustavat kuolema ja rakkau

Kun Tallila paloi

Kotiseudun historiaa: Suolahti - Äänekoski Kesällä 1933 15-vuotias Olavi Viljakainen ei herännyt Helanderin Kallen huutoon, vaikka se oli kuulunut Suolahden veturitalleille asti, kun Eemil Kumpunen oli aamuhämärissä menossa lämmittämään veturia. Tallila palaa, oli Kalle huutanut! Eikä hän herännyt niihin laukauksiinkaan jotka ammuttiin aivan hänen ikkunan takana, jotta talonväki saataisiin havahdutettua siihen tosiasiaan, että talo oli tulessa. Vasta kun joku koputti ikkunaan Tallilan kamarissa nukkunut Olavi heräsi ihmetellen miksi hänet pyhäaamuna herätettiin näin aikasin. Yrittäessään ovesta ulos hän huomasi, että sitä kautta ei ulos enää päässytkään, eteinenkin oli jo tulessa. Ikkunan kautta hän pääsi pakenemaan. Vain liivin ja vanhan taskukellonsa hän ehti siepata ja heittää ulos ikkunasta ennen täpärää pakoaan, muu omaisuus jäi tulen vangiksi. Palo oli saanut alkunsa karjakeittiön piipusta pärekatolle lentäneestä kipinästä. Navetasta tuli levisi aittoihin ja