Siirry pääsisältöön

Kirkkomatka iloisella 20-luvulla

Kotiseudun historiaa:Suolahti - Äänekoski


Arkisin Keitele-laivalla tehtiin puutavara-hinauksia. Sen tehtävänä oli tukkilauttojen ja proomujen hinaaminen. Mutta sunnuntaisin sillä vietiin Äänekosken uskovaisia Viitasaarelle - niinkun sanottiin. Laivan kipparina toimi Otto Jokinen.

Höyrylaivaliikenteen yleistyminen oli ollut suuri muutos vesiliikenteessä, sillä se takasi säännönmukaisen ja aikataulutetun kulkemisen aivan kuten tapahtui maaliikenteessä rautateiden ansiosta. Keitele-laivan toi Keiteleelle Kalle Piilonen jo vuonna 1878. Äänekoski Oy:n omistukseen laiva siirtyi vuonna 1899.

Hinaajat hakivat puuta toisinaan Pielavedeltä asti. Matkaa tehtiin hitaasti, puolitoista kilometriä tunnissa. Vaikka ajettiin yötäpäivää, reissuun saattoi mennä kuukausi. Lauantai-iltaisin Keitele-laiva irrotettiin tukkinipusta, pestiin ja ajettiin Äänekoskelle.

Lähdön aikaan sunnuntai aamuna rannassa oli ihmisiä mustanaan. Keitele oli jo lähtiessään täysi, satakunta ihmistä pakkautui pienehköön parikymmentä metriä pitkään laivaan. Peräkannelle piti toki saada mahtumaan torvisoittokuntakin. Kirkkomatkan ratoksi se soitteli marssimusiikkia. Musiikki kantautui kauas, sillä Keitele oli hiljaisesti hyssyttelevä höyrylaiva, kovaäänisesti rämisevien diesel-moottorien aika tuli vasta myöhemmin.

Nuoret olivat varanneet laivamiehiltä hyttipaikat jo etukäteen päästäkseen seurustelemaan muusta porukasta erillään.

Välillä laiva pysähteli laitureissa, mutta koska se oli jo täynnä kippari Jokinen määräsi että vain naiset pääsisivät mukaan. Ukonsalmesta otettiin Hartikan tytöt, Kankaan rannasta Matilan Anna, Haapsalon rannasta Haapsalon tytöt ja Pyhälahdesta Alatalon Ieva. Miehet jäivät rannalle.

Suuren Viitasaaren suuren kirkon urkuparvelta ei oikein tahtonut papin saarnaa kuulla, sillä rengit ja piiat käyttivät sitä tapaamis- ja riiuupaikkanaan, joten siellä kävi jatkuva supina. Mutta urkumusiikin sieltä kuuli mainiosti.

Kirkon jälkeen laivuri Jokinen oli aina ensimäisenä takaisin laivallaan. Hän huudatti laivan pilliä kolmeen kertaan ennen lähtöä, ja sen kolmannen vihellyksen jälkeen olikin sitten jo kiire takaisin laivalle mikäli aikoi ehtiä mukaan - ja paluumatka saattoi alkaa.

Keitele-laiva jatkoi tukkilauttojen hinaamista 60-luvun puoliväliin asti, jonka jälkeen se myytiin yksityiskäyttöön.


Jukka Halttunen

Lähde: Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistyksen arkisto

Keitele-laiva.jpg

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Timolla oli kymmenen lehmää

(Navetta Blues) novelli Se atrain oli talon vanhaa perua. Sepän tekemä, jostain 1800-luvulta. Se oli siinä penkillä ja minä huomasin sen kun välttelin katsomasta niitä papereita, joita pöytä oli täynnä ja joihin piti kohta tarttua kun kaikki piti jakaa kahteen. - Saanko minä tuon atraimen, kysyin? - Mitä sinä sillä, se kysyi? - Tuli vaan mieleen, mutta voit sinäkin sen ottaa jos haluat, vastasin. - Ei, ei, ota vain. Entäs äyskäri ja katiska – ja tallin takana se vanha muikkuverkko? Haluatko nekin? - Sinä keljuilet. Ei tehnyt mieli jatkaa mutta sitten vain jatkoin: - Tuo atrain oli ensimmäinen esine jonka näin tullessani tähän taloon, kun se roikkui tuolla eteisen seinällä. Jotenkin se jo heti kertoi että tähän oli hyvä tulla. Timo ei vastannut mitään, näin että se puri hammasta. Siitä oli viisi vuotta, pieni ikuisuus. Timolla oli kymmenen lehmää, traktori, navetta ja uusi rantasauna, kanoja, kukko, peruskorjattu rintamamiestalo sekä joitakin piharakennuksia ja minä ajattelin että mikä

Nähty on

Joulunpyhinä on tullut urakoitua. Olen katsellut toistakymmentä elokuvaa. Teemoina Jack Lemmon, 60 - 70 -luku ja Sidney Poitier. Avanti! ohj. Billy Wilder - Jostain syystä olen näiden 60-70 -luvun elokuvien harras harrastaja. Se tarkoittaa että vähän huonompikin leffa menee. Erityisesti minua viehättää ajankuva: kaupunkikuva, autot, jopa vaatetus - kuvassa on siis nähtävää silloinkin, kun päähenkilön edesottamukset eivät tunnu niin kiinnostavilta. Näiden suurin heikkous nykyelokuviin nähden on ääni. Silloisista äänityksistä puuttuu sekä ylä- että alapää ja kaikenmoiset pienet yksityiskohdat, jotka tekevät tämänpäivän elokuvista niin vaikuttavia kuin ne ovat. Äänen vaikutus katsomistapahtumaan on helppo unohtaa, mutta yhtä helppo se on myös todentaa. Jos kauhuelokuva pelottaa liikaa, ei tarvitse kuin pistää äänet pois. Ei pelota enää. Avantissa näkyy taas se miten ääripäät tuottavat draamaa ja tässä tapauksessa myös komediaa. Tässä näitä ääripäitä edustavat kuolema ja rakkau

Kun Tallila paloi

Kotiseudun historiaa: Suolahti - Äänekoski Kesällä 1933 15-vuotias Olavi Viljakainen ei herännyt Helanderin Kallen huutoon, vaikka se oli kuulunut Suolahden veturitalleille asti, kun Eemil Kumpunen oli aamuhämärissä menossa lämmittämään veturia. Tallila palaa, oli Kalle huutanut! Eikä hän herännyt niihin laukauksiinkaan jotka ammuttiin aivan hänen ikkunan takana, jotta talonväki saataisiin havahdutettua siihen tosiasiaan, että talo oli tulessa. Vasta kun joku koputti ikkunaan Tallilan kamarissa nukkunut Olavi heräsi ihmetellen miksi hänet pyhäaamuna herätettiin näin aikasin. Yrittäessään ovesta ulos hän huomasi, että sitä kautta ei ulos enää päässytkään, eteinenkin oli jo tulessa. Ikkunan kautta hän pääsi pakenemaan. Vain liivin ja vanhan taskukellonsa hän ehti siepata ja heittää ulos ikkunasta ennen täpärää pakoaan, muu omaisuus jäi tulen vangiksi. Palo oli saanut alkunsa karjakeittiön piipusta pärekatolle lentäneestä kipinästä. Navetasta tuli levisi aittoihin ja