Siirry pääsisältöön

Stanislavski elää elokuvassa

Stanislavski (1863-1938) oli venäläinen teatteriohjaaja ja -teoreetikko, sanotaan wikissä. Erityisesti hän on vaikuttanut näyttelijätyön teoriaan.

Ohjaamissaan esityksissä hän pyrki saamaan näytelmän pienimmätkin yksityiskohdat todentuntuisiksi. Näyttelijät pukivat näytelmän asut ylleen jo kauan ennen ensiesitystä, jotta he tuntisivat liikkuvansa niissä kuin omissa vaatteissaan. Näyttämölle kannettiin oikeita puita, pahvilavasteita ei hyväksytty. Pöydässä syötiin oikeita kananpoikia.

Tämän kaiken tarkoitus oli tehdä esityksestä uskottava. Hän halusi että katsoja unohtaisi seuraavansa teatteriesitystä ja tuntisi pääsevänsä kurkistamaan näytelmän henkilöiden yksityiselämään.

Tätä uskottavuutta korostettiin näyttelijätyössä, missä Stanislavski piti tärkeänä sitä, että näyttelijä (ehkä myös katsoja?) oli kokoajan selvillä siitä mikä hänen hahmoaan ajoi, mitkä olivat hänen motiivinsa ja mihin hän pyrki.

Kerrotaan että Stanislavskin esitysten alkaessa yleisö oli aina hiirenhiljaa, jotta kuulisi hänen näytelmään sovittamansa pienimmätkin äänet: tuulen suhinan, sateen ropinan, kellojen tikityksen tai sirkkojen sirityksen. Tällä kaikella hän tavoitteli tietenkin mahdollisimman suurta autenttisuutta, todellisuuden illuusiota.

Tsehov pilkkasi kertoman mukaan tätä Stanislavskin tapaa sanoessaan tämän kuullen jollekin ystävälleen: "Aion kirjoittaa uuden näytelmän, joka alkaa näin: Kuinka kaunista onkaan, ja kuinka rauhallista! Ei kuulu linnun laulu, ei koiran haukku. Käet eivät kuku, pöllöt eivät huhuile eivätkä satakielet livertele. Ei ole kelloja eikä sammakoita. Yksikään sirkka ei siritä..."

-


Stanislavskin ajatukset tuntuvat ihmeen tuoreilta. Hän pyrki herättämään katsojassa illuusion todellisuudesta. Sehän on juuri se mihin suurin osa elokuvantekijöistäkin tällä hetkellä pyrkii. Uskottavuus on sen onnistumisessa keskeinen tekijä.

Kukaan ei puhu etäännyttämisestä, se ei kiinnosta enää ketään. Brecht halusi ihmisten näkevän, tämän päivän tarinankertojat haluavat ihmisten elävän ja kokevan tarinan käänteet päähenkilön mukana. Brecht halusi herättää, tänään tarinankertojat haluavat tarjota elämyksen, temmata mukaan kerrontaan, saada unohtamaan arjen huolet.

Tarinankerronnasta on tullut toisaalta päähenkilökeskeistä ja toisaalta katsojakeskeistä. Ymmärretään että nämä asiat ovat saman asian kaksi eri puolta. Jollei katsoja ymmärrä tai usko päähenkilöön, ei hän kykene eläytymään eikä asettumaan hänen puolelleen. Ymmärretään myös ettei tarina voi koskettaa katsojaa muuten kuin päähenkilönsä tai -henkilöidensä kautta.

Ja koskettavuus on tämän päivän sana. Elokuvaohjaaja Pölönen kiteytti sen näin: jos elokuva ei toimi tunteen tasolla, se ei toimi ollenkaan. Katsojaa halutaan liikuttaa, hänen tunteitaan halutaan liikuttaa. Kysyä voi, älyllisyyden kustannuksellako?

Kehitys on kehittynyt ja vienyt jokatapauksessa siihen, että tarinankertojan on kuljettava ja kuljetettava katsojaa mahdollisimman paljon päähenkilönsä mukana.

Amerikkalaisessa elokuvassa tämä "sääntö" saa erikoisiakin piirteitä. Hehän karsivat kuvasta mahdollisuuksien mukaan kaikki muut henkilöt pois paitsi päähenkilön. He harkitsevat tarkkaan kenen kasvot elokuvassa on tarpeen näyttää, koska katsojan kiintyminen johonkin sivuhenkilöön voi syödä tarinan koskettavuutta. Katsojan tulisi kiintyä vain päähenkilöön ja elää tarinan poimut hänen mukanaan.

Niinpä monia tarinan kannalta melko keskeisiäkin henkilöitä kuvataan nykyelokuvissa vain takaviistosta ja jos kasvot näytetään, näytetään ne vain lyhyen aikaa.

Tärkeää on näyttää vain päähenkilö ja hänen vastustajansa. Ja tärkeää on uskottavuus, koska siitä kasvaa samaistettavuus ja sen vuoksi katsojan on ymmärrettävä päähenkilöään, hänen motiivinsa ja tavoitteensa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Timolla oli kymmenen lehmää

(Navetta Blues) novelli Se atrain oli talon vanhaa perua. Sepän tekemä, jostain 1800-luvulta. Se oli siinä penkillä ja minä huomasin sen kun välttelin katsomasta niitä papereita, joita pöytä oli täynnä ja joihin piti kohta tarttua kun kaikki piti jakaa kahteen. - Saanko minä tuon atraimen, kysyin? - Mitä sinä sillä, se kysyi? - Tuli vaan mieleen, mutta voit sinäkin sen ottaa jos haluat, vastasin. - Ei, ei, ota vain. Entäs äyskäri ja katiska – ja tallin takana se vanha muikkuverkko? Haluatko nekin? - Sinä keljuilet. Ei tehnyt mieli jatkaa mutta sitten vain jatkoin: - Tuo atrain oli ensimmäinen esine jonka näin tullessani tähän taloon, kun se roikkui tuolla eteisen seinällä. Jotenkin se jo heti kertoi että tähän oli hyvä tulla. Timo ei vastannut mitään, näin että se puri hammasta. Siitä oli viisi vuotta, pieni ikuisuus. Timolla oli kymmenen lehmää, traktori, navetta ja uusi rantasauna, kanoja, kukko, peruskorjattu rintamamiestalo sekä joitakin piharakennuksia ja minä ajattelin että mikä

Nähty on

Joulunpyhinä on tullut urakoitua. Olen katsellut toistakymmentä elokuvaa. Teemoina Jack Lemmon, 60 - 70 -luku ja Sidney Poitier. Avanti! ohj. Billy Wilder - Jostain syystä olen näiden 60-70 -luvun elokuvien harras harrastaja. Se tarkoittaa että vähän huonompikin leffa menee. Erityisesti minua viehättää ajankuva: kaupunkikuva, autot, jopa vaatetus - kuvassa on siis nähtävää silloinkin, kun päähenkilön edesottamukset eivät tunnu niin kiinnostavilta. Näiden suurin heikkous nykyelokuviin nähden on ääni. Silloisista äänityksistä puuttuu sekä ylä- että alapää ja kaikenmoiset pienet yksityiskohdat, jotka tekevät tämänpäivän elokuvista niin vaikuttavia kuin ne ovat. Äänen vaikutus katsomistapahtumaan on helppo unohtaa, mutta yhtä helppo se on myös todentaa. Jos kauhuelokuva pelottaa liikaa, ei tarvitse kuin pistää äänet pois. Ei pelota enää. Avantissa näkyy taas se miten ääripäät tuottavat draamaa ja tässä tapauksessa myös komediaa. Tässä näitä ääripäitä edustavat kuolema ja rakkau

Kun Tallila paloi

Kotiseudun historiaa: Suolahti - Äänekoski Kesällä 1933 15-vuotias Olavi Viljakainen ei herännyt Helanderin Kallen huutoon, vaikka se oli kuulunut Suolahden veturitalleille asti, kun Eemil Kumpunen oli aamuhämärissä menossa lämmittämään veturia. Tallila palaa, oli Kalle huutanut! Eikä hän herännyt niihin laukauksiinkaan jotka ammuttiin aivan hänen ikkunan takana, jotta talonväki saataisiin havahdutettua siihen tosiasiaan, että talo oli tulessa. Vasta kun joku koputti ikkunaan Tallilan kamarissa nukkunut Olavi heräsi ihmetellen miksi hänet pyhäaamuna herätettiin näin aikasin. Yrittäessään ovesta ulos hän huomasi, että sitä kautta ei ulos enää päässytkään, eteinenkin oli jo tulessa. Ikkunan kautta hän pääsi pakenemaan. Vain liivin ja vanhan taskukellonsa hän ehti siepata ja heittää ulos ikkunasta ennen täpärää pakoaan, muu omaisuus jäi tulen vangiksi. Palo oli saanut alkunsa karjakeittiön piipusta pärekatolle lentäneestä kipinästä. Navetasta tuli levisi aittoihin ja